Grupa Airbus opublikowała w ostatnich dniach skonsolidowane wyniki finansowe za pierwszy kwartał zakończony 31 marca 2025 r. roku. Koncern zanotował w tym czasie wzrost przychodów o 6 proc. przy jednoczesnym wzroście zysku operacyjnego pomimo wyzwa branży w kwestii łańcucha dostaw.
Skonsolidowane przychody wzrosły o 6 proc. rok do roku do 13,5 mld euro (Q1 2024: 12,8 mld euro).
Dostarczono łącznie 136 samolotów komercyjnych (Q1 2024: 142 samoloty): w tym 17 A220, 106 z rodziny A320neo, cztery A330 i dziewięć A350. Przychody wygenerowane przez działalność Airbusa w zakresie samolotów komercyjnych wzrosły o 4 proc. do 9,5 mld euro, głównie w wyniku korzystniejszego środowiska walutowego, co zostało częściowo skompensowane mniejszą liczbą dostaw. Przychody Airbus Helicopters wzrosły o 10 proc. do 1,6 mld euro, odzwierciedlając solidne wyniki programów i wzrost usług. Dostawy śmigłowców wyniosły 51 sztuk (Q1 2024: 50 sztuk). Natomiast przychody Airbus Defence and Space wzrosły o 11 proc. rok do roku do 2,7 mld euro, dzięki wyższym wolumenom we wszystkich liniach biznesowych.
- Nasze wyniki za pierwszy kwartał pokazują postępy w realizacji naszych priorytetów w całej branży. Zwiększamy produkcję zgodnie z naszym planem, ale profil dostaw będzie opóźniony, odzwierciedlając szczególne wyzwania związane z łańcuchem dostaw, przed którymi stoimy w tym roku. Podtrzymujemy wytyczne, które nie obejmują ceł, a które zwiększają złożoność i pozostają niepewne pod względem wdrożenia, zakresu i czasu trwania. Uważnie monitorujemy i oceniamy sytuację, ale jest zbyt wcześnie, aby dziś określić ilościowo jej wpływ. Jeśli chodzi o naszą działalność obronną, wspieramy niedawne podejście do wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego i jesteśmy gotowi z naszym szerokim portfolio produktów i rozwiązań, aby odpowiedzieć na wymagania naszych klientów - powiedział Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa.
Airbus Commercial i zamówienia grupy
Zamówienia brutto na samoloty komercyjne wyniosły 280 samolotów (I kw. 2024: 170 samolotów), przy czym zamówienia netto wyniosły 204 maszyny po anulowaniu (I kw. 2024: 170 samolotów). Portfel zamówień wyniósł 8 726 samolotów komercyjnych na koniec marca 2025 r. Airbus Helicopters zarejestrował 100 zamówień netto (Q1 2024: 63 jednostki), które były dobrze rozłożone w całym asortymencie produktów. Wartość zamówień w Airbus Defence and Space wzrosła do 2,6 mld euro (Q1 2024: 2 mld euro), odzwierciedlając dobrą dynamikę we wszystkich liniach biznesowych zarówno dla platform, jak i usług.
Skonsolidowany skorygowany EBIT wyniósł 624 mln euro (
Q1 2024: 577 mln euro). Natomiast skorygowany EBIT związany z działalnością Airbusa w zakresie samolotów komercyjnych był stabilny i wyniósł 494 mln euro (I kw. 2024: 507 mln euro), przy czym spadek dostaw został skompensowany korzystną stopą hedgingu i niższymi wydatkami na badania i rozwój.
Airbus Helicopters, Airbus Defence and Space i R&D
Skorygowany EBIT Airbus Helicopters wzrósł do 78 mln euro (
I kwartał 2024 r.: 71 mln euro), odzwierciedlając solidne wyniki w zakresie programów i wzrostu usług. W marcu wprowadzono nowy śmigłowiec wielozadaniowy H140, który otrzymał pierwsze zamówienia i zobowiązania.
Skorygowany zysk EBIT w Airbus Defence and Space wyniósł 77 mln euro (1. kwartał 2024 r.: -9 mln euro), odzwierciedlając wyższe wolumeny i lepszą rentowność, głównie w zakresie usług Air Power i Connected Intelligence. Jeśli chodzi o program A400M, spółka nadal prowadzi konstruktywne rozmowy z kilkoma krajami,
w tym prawdopodobnie także z Polską, oraz europejską Organizacją jednoczącej współpracy w dziedzinie uzbrojenia OCCAR na temat planu produkcji. W świetle niepewności co do poziomu zamówień na samoloty, Airbus kontynuuje ocenę potencjalnego wpływu na działalność produkcyjną w ramach programu. Ryzyko związane z kwalifikacją możliwości technicznych i powiązanych kosztów pozostaje stabilne.
Skonsolidowane samofinansujące się wydatki na badania i rozwój (R&D) wyniosły 673 mln euro (1. kwartał 2024 r.: 743 mln euro). Natomiast EBIT (raportowany) wyniósł 473 mln euro (1. kwartał 2024: 609 mln euro), w tym korekty netto w wysokości -151 mln euro.
Korekty te obejmowały:
- -13 mln euro związane z niedopasowaniem kapitału obrotowego w dolarach i przeszacowaniem bilansu. Odzwierciedla to głównie wpływ fazowania wynikający z różnicy między datą transakcji a datą dostawy;
- -105 mln euro związane z planem dostosowania siły roboczej Airbus Defence and Space;
- -33 mln euro innych kosztów, w tym zgodności oraz fuzji i przejęć.
Wynik finansowy to 621 mln euro (1. kwartał 2024 r.: 229 mln euro), odzwierciedlając głównie aktualizację wyceny niektórych inwestycji kapitałowych, częściowo skompensowaną zmianami kursu dolara amerykańskiego i aktualizacją wyceny instrumentów finansowych. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 793 mln euro (I kwartał 2024 r.: 595 mln euro), a skonsolidowany zysk na akcję to 1,01 euro (1. kwartał 2024 r.: 0,76 euro). Skonsolidowane wolne przepływy pieniężne wyniosły -296 mln euro (1Q 2024: -1 799 mln €). Stan środków pieniężnych brutto na koniec marca 2025 r. wyniósł 26,1 mld euro (na koniec 2024 r.: 26,9 mld euro), a skonsolidowany stan środków pieniężnych netto wyniósł 11 mld euro (na koniec 2024 r.: 11,8 mld euro).
Perspektywy na cały 2025
Jako podstawę swoich prognoz na 2025 r. spółka wyklucza wpływ ceł na swoją działalność. Prognoza na 2025 r. obejmuje wpływ integracji ze
Spirit AeroSystems w oparciu o wstępne szacunki i zakładane zamknięcie w trzecim kwartale 2025 r. Spółka zakłada brak dodatkowych zakłóceń w globalnym handlu lub światowej gospodarce, ruchu lotniczym, łańcuchu dostaw, wewnętrznych operacjach i zdolności do dostarczania produktów i usług. Na tej podstawie Airbus zamierza osiągnąć w 2025 r:
- dostawy około 820 samolotów komercyjnych;
- EBIT w wysokości około 7 mld euro;
- wolne przepływy pieniężne w wysokości około 4,5 mld euro.